fbpx

Alimentatia corecta la adolescenti

Alimentatia corecta la adolescenti, recomandata de medicii de la clinica de nutritie Dietalia

Medicii de la clinica de nutritie Dietalia ne invata care trebuie sa fie alimentatia corecta la adolescenti, programul alimentar si caloriile consumate.

   O alimentatie corecta la varsta adolescentei asigura cresterea adecvata, buna functionare a organismului si in mod special imbunatateste performantele la invatatura si activitatile fizice. 

   Statutul nutritional si sanatatea copiilor si a adolescentilor cu varste cuprinse intre 6 si 19 ani a suferit un declin in ultimii ani (cel putin 16% dintre acestia sunt supraponderali, iar minim 11% sufera de primul grad de obezitate.

   In anul 2000, peste 16% din populatia cu varsta sub 18 ani traia in saracie, ceea ce arata o carenta de vitamine si minerale in alimentatie. In schimb, majoritatea adolescentilor consuma zilnic o cantitate mult prea mare de calorii, lucru ce le afecteaza greutatea corporala, dar (si mai grav) ii predispune pe tineri la dezvoltarea unor boli cronice grave la varsta adultului. Un exemplu in acest sens este imbolnavirea de diabet zaharat de tip 1 (diabetul juvenil), care este diagnosticat la aproximativ 13.000 de tineri in fiecare an. De asemenea, cresterea cazurilor de obezitate conduce la cresterea cazurilor de diabet tip 2.

Programul alimentar al adolescentilor

   In prezent, alimentatia de baza a tinerilor contine produse tip fast-food si bauturi carbogazoase. S-a constatat ca aproximativ 2/3 dintre adolescenti consuma mai mult decat doza recomandata de grasimi. In plus, cei mai multi dintre tineri ignora rolul lichidelor in nutritie. Este foarte important sa se limiteze consumul bauturilor racoritoare cu un continut ridicat de zahar. Cafeina din bauturile carbogazoase si cafeaua provoaca tinerilor tulburari de somn, ceea ce conduce la scaderea performantelor la invatatura. Mai mult, consumul bauturilor alcoolice provoaca deshidratarea organismului, deoarece ficatul absoarbe rezervele de lichide din corp pentru a metaboliza alcoolul.

   Cu toate ca s-au depus eforturi considerabile pentru a promova alimentatia sanatoasa in scoli, dar si acasa, rezultatele pozitive inca se lasa asteptate. 

Alimentatia tinerilor sportivi

   Adolescentii care fac zilnic activitati fizice intense sau care practica un sport de performanta au nevoie de o alimentatie diferita, care include o cantitate mai mare de lichide si de carbohidrati, acestia fiind principala sursa de energie. Pentru ca sanatatea sa nu aiba de suferit carbohidratii trebuie asimilati din cereale integrale si din fructe, si nu din produse cu un continut ridicat de zahar rafinat.

Piramida alimentatiei recomandata in alimentatia corecta la adolescenti

  Alimentatia corecta la adolescenti recomandata pentru mentinerea greutatii corporale in limite normale si a sanatatii in general trebuie sa fie bazata pe:

– Legume si fructe (se recomanda consumul legumelor de culoare verde si portocalie – fasole, mazare, morcovi etc). 

– Lactate – se recomanda consumul produselor lactate degresate, care contin o cantitate ridicata de calciu. Alimentatia corecta la adolescenti trebuie sa contina 3 pahare de lapte degresat sau produse lactate echivalente, iar copiii sub 14 ani trebuie sa consume produse cu o cantitate mica de lactoza (branza si iaurt). 

– Proteine – ideal ar fi ca proteinele sa fie asimilate din carne fara grasimi (preparata la cuptor, fiarta sau pe gratar), peste, fasole, mazare, nuci sau seminte. 

– Grasimi vegetale – grasimile trebuie sa provina de la peste, alune sau uleiuri vegetale (in cazul tinerilor 25-30% din calorii trebuie sa provina din aceste grasimi). Trebuie limitat consumul grasimilor solide din unt, margarina sau untura.

   In ultimii ani, popularitatea dietelor vegetariene a crescut in randul adolescentilor. Din pacate, statisticile arata ca aceste diete contribuie la aparitia deficitelor nutritionale, din cauza restrictiilor alimentare severe, conducand la aparitia de simptome precum fragilitatea osoasa, dezvoltarea nearmonioasa a trupului si stresul cauzat de deficitul de vitamine si minerale. De aceea, ele nu sunt indicate in alimentatia corecta la adolescenti.

Caloriile recomandate in alimentatia corecta la adolescenti si greutatea corporala ideala

   Potrivit cercetatorilor, greutatea corporala ideala a tinerilor poate fi obtinuta doar prin reducerea a 100 calorii din numarul total de calorii asimilate zilnic. Datoria adultilor este sa ii faca pe adolescenti sa inteleaga ca un consum echilibrat de alimente ajuta consumarea unui numar mai mic de calorii, ceea ce conduce la scaderea greutatii corporale. De asemenea, adolescentul trebuie incurajat sa practice un sport sau pur si simplu sa petreaca mai mult timp in aer liber si mai putin in fata calculatorului, televizorului si a jocurilor video.

Articol creat de www.SfatulMedicului.ro si publicat in revista Tratamente naturiste, dupa redactarea efectuata de Dr. Frunza Alexandru

   Specialistii de la clinica Dietalia ™ sunt zi de zi langa tine. Programeaza-te la o consultatie cu medic nutritionist la domiciliu.

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.