fbpx

Dieta pentru cardiaci – alimente indicate pentru inima

Dieta pentru cardiaci descrisa de medici de la clinica de nutritie Dietalia

Afla de la medicii specialisti in nutritie de la clinica Dietalia care este cea mai buna dieta pentru cardiaci si lista de alimente bune pentru inima.

   Fie ca este vorba de cartofi dulci, de struguri sau de un pahar de cabernet, veti fi surprinsi sa aflati ca exista foarte multe alimente ce contin fitonutrienti cu rol esential in prevenirea afectiunilor cardiace.

   Cu totii stim ca daca suferim de boli de inima sau daca avem probleme cu tensiunea, nu trebuie sa mancam sarat, gras sau condimentat, trebuie sa ne abtinem de la muraturi, carne de porc, frigarui, iar uneori trebuie sa fim atenti chiar si la ce fructe consumam.

De aceea, specialistii au realizat un top al celor mai sanatoase alimente pentru inima, incluse intr-o dieta pentru cardiaci. Aceasta cuprinde o gama foarte variata de forme, culori, arome si marimi, toate cu efecte benefice asupra inimii.

1. Somonul este foarte bogat in acizi grasi omega-3, care reduc riscul de cheaguri de sange, protejeaza impotriva infarctului miocardic, cresc concentratia de colesterol bun HDL, reduc nivelul trigliceridelor plasmatice, protejeaza impotriva depunerilor aterosclerotice si pot reduc hipertensiunea arteriala. Somonul poate fi preparat la gratar sau poate fi consumat marinat sau taiat in salate, dandu-le o aroma deosebita. 

2. Semintele de in contin acizi grasi omega-3, fibre (care reduc colesterolul) si minerale (magneziu, potasiu si calciu care sunt elemente ce scad tensiunea arteriala). De asemenea, o mare importanta in dieta pentru cardiaci o au fitoestrogenii, numiti si “estrogenii alimentari”, care pot reduce riscul de aparitie a cheagurilor sangvine in interiorul vaselor, prevenind atacurile cerebrale, infarctul miocardic si aritmiile cardiace. Ei pot, de asemenea, sa reduca colestrolul si trigliceridele, influentand benefic tensiunea arteriala. Fitoestrogenii sunt continuti si in fulgii de ovaz, morcovi, mere, fasole, orez, seminte de susan, soia si tofu. 

3. Fulgii de ovaz au efecte protectoare asupra inimii, deoarece pot reduce concentratia colesterolului (ca urmare a continutului ridicat in fibre solubile). Expertii in dieta pentru cardiaci sugereaza sa combinam fulgii de ovaz cu fructe de padure (zmeura, capsuni sau afine) sau sa alegem pentru desert prajiturele cu ovaz si stafide. 

4. Fasolea neagra contine principalele vitamine din complexul B (mai ales niacina-B3 care stimuleaza cresterea colesterolului bun, care are efecte bune asupra vaselor si inimii. Se va consuma cu moderatie in salate sau supe deoarece are un continut caloric relativ ridicat.

5. Migdalele contin din plin acizi grasi omega-3, magneziu (74% din doza recomandata), fibre, fitosteroli, proteine (100 g migdale asigura un aport de vitamina E de 175% din doza zilnica) si vitamina E (care protejeaza celulele impotriva speciilor reactive de oxigen, stimuleaza activitatea sistemului imun si ajuta la refacerea celulelor cardiace sau vasculare lezate).

6. Nucile sunt bogate in acizi grasi omega-3, vitamina E, magneziu, fibre si fitosteroli. Acestia se mai numesc si “steroizii din plante”, care pot reduce foarte mult concentratia colesterolului. S-a descoperit ca alimentele ce contin cel putin 0,4 g de fitosteroli per portie, consumate de 2 ori pe zi in cadrul unei diete saraca in sare si grasimi, pot reduce semnificativ riscul de aparitie al bolilor cardiace. Nucile pot fi consumate simplu sau pot da o tenta crocanta salatelor, pastelor sau deserturilor (prajituri, biscuiti, pandispan). 

7. Vinul rosu aduce organismului o mare cantitate de polifenoli, niste antioxidanti puternici recomandati in dieta pentru cardiaci. Ei protejeaza inima si vasele, reduc tensiunea arteriala, scad fractiunea nefavorabila a colesterolului (LDL), asigura protectie impotriva bolilor coronariene, protejeaza endoteliul vascular prevenind bolile arteriale periferice si previn dezvoltarea tumorilor. Din clasa polifenolilor face parte resveratrolul (produs de coaja strugurilor in procesul de fermentatie), flavonoizii, catechinele si acidul ellagic (care se gaseste din abundenta in afine, zmeura, capsuni si merisoare). 

8. Tonul are un continut important de acizi grasi omega-3, proteine si vitaminele B3 si D. Se pot consuma salate de verzituri, fructe si ton la conserva. 

9. Laptele de soia este o emulsie ce contine uleiuri vegetale, apa si proteine in care sunt introduse boabele de soia. Produsul final are un procent similar de proteine ca si laptele de vaca. Un pahar de 250 ml de lapte de soia are 140 de calorii, 10 g proteine, 2 g fier si 80 mg calciu. Este, de asemenea, o sursa foarte buna de isoflavine, vitamine din complexul B, niacina si fitoestrogeni. Laptele de soia poate fi consumat cu cereale integrale, cu fulgi de ovaz sau poate deveni ingredientul principal al unui shake multivitaminic.

10. Tofu este preparat din lapte de soia coagulat si presat. El contine niacina, folati, calciu, magneziu si potasiu. Consumul zilnic a 25 g de tofu reduce nivelul colesterolului plasmatic si scade semnificativ riscul aparitiei afectiunilor cardiovasculare. De aceea, este bine ca el sa nu lipseasca din dieta pentru cardiaci.

11. Orezul brun poate fi gasit in cereale integrale sau ca atare, la magazinele naturiste. Este foarte bogat in vitamine ale complexului B (B1, B2, B3, B5 si B6), fibre, magneziu, mangan, fosfor, zinc. Daca langa el adaugam si cateva legume (morcovi, spanac sau broccoli), vom avea cu siguranta un pranz bogat in vitamine. 

12. Afinele contin carotenoizi (beta caroten si luteina), care sunt substante naturale antioxidante cu roluri protectoare asupra sistemului cardiovascular. Ele intervin in neutralizarea speciilor reactive de oxigen ce pot agresa vasele sau celulele miocardului. Afinele pot fi consumate singure sau in combinatie cu alte fructe din aceasta categorie (capsuni, zmeura, merisoare), in salate de fructe, prajituri sau amestecate in blender si transformate in shakeuri naturale.

13. Morcovii contin din plin carotenoizi (alfa si beta caroten), vitamina A, C si fibre. Au un continut foarte redus in sodiu, deci pot fi recomandati pacientilor cu probleme hipertensive.

14. Spanacul este foarte bogat in luteina (un carotenoid), beta caroten, vitamine B, C, K, folat, magneziu, potasiu, calciu, fier si fibre. 

15. Broccoli au un continut ridicat in beta-caroten, vitamina C (100 g asigura 150% din necesarul zilnic), B5 si E, potasiu si folat. 

16. Cartofii dulci contin vitamina A, C, E, B5, B6, beta caroten, magneziu, fosfor, potasiu si fibre din abundenta. Se recomanda cartofii natur, fierti sau copti, cu sos de ananas sau cu ierburi aromate. 

17. Ardeiul gras poate da un plus de gust si de culoare meselor zilnice. Fie ca il preferam rosu, verde sau galben valorile sale nutritive sunt similare: vitamina B3, B6, C, potasiu si fibre. Poate fi adaugat salatelor sau sandvisurilor, asezonat cu usturoi si ulei de masline. 

18. Sparanghelul ar trebui consumat des intr-o dieta pentru cardiaci, pentru ca are un continut crescut de beta caroten si luteina, vitamine din complexul B, folati (vitamina B9), si fibre (2 g la 100 g de produs proaspat consumat). Sparanghelul are putine calorii, este complet lipsit de colesterol si este foarte sarac in sodiu, ceea ce il recomanda in dieta tuturor celor care doresc sa isi protejeze aparatul cardiovascular. Poate fi servit alaturi de alte legume verzi, combinat cu sos cu ulei de masline, lamaie sau parmezan. 

19. Portocalele sunt bogate in alfa si betacaroten, luteina, flavonoizi si vitamina C (100 g de fruct asigura 75% din necesarul zilnic). Insistam pe consumul portocalelor crude sau in sucuri naturale facute in casa.

20. Rosiile sunt alimente bune pentru inima, datorita compozitiei de licopen (considerat a fi unul din cei mai puternici antioxidanti naturali). 

21. Dovleceii contin carotenoizi (beta caroten si luteina), vitaminele B si C, folati si fibre. Ei sunt redusi in calorii (16 calorii la 1 kg). Dovleacul poate fi consumat copt, acest mod de preparare pastrandu-i o parte din principalele vitamine. Intr-o dieta pentru cardiaci, el poate fi combinat cu spanac, stafide sau nuci. 

22. Pepenele galben contine luteina, alfa si beta carotenoizi, vitamina C si multiple vitamine B. In sezonul cald este perfect pe post de gustare intre mese sau poate fi tinut la frigider si inlocuieste astfel inghetata. 

23. Papaya poate fi consumat copt (doar pulpa, fara coaja si seminte) sau partial necopt, in salate, sosuri sau tocanite, incombinatii exotice cu somon sau cu ananas si lamaie verde, condimentat cu piper negru. Fructul are un continut redus de calorii (40 calorii la 100 g) si contine vitamina A, carotenoizi si multa vitamina C (105% din necesarul zilnic recomandat se gaseste in 100 g de papaya). 

24. Ciocolata neagra
 este foarte bogata in rezervatrol si fenoli care pot ameliora temporar rezistenta ADN-ului la stresul oxidativ celular. Consumul moderat poate favoriza reducerea tensiunii arteriale. 

25. Ceaiul este foarte bogat in antioxidanti, catechine si flavonoizi si poate avea rol protector asupra tonusului vascular (reduce semnificativ tensiunea arteriala) si previne bolile coronariene. In plus, ceaiul poate stimula tranzitul intestinal, amelioreaza flora intestinala si are proprietati anticarcinogene.

Articol oferit de partenerul nostru www.SfatulMedicului.ro, redactat de Dr. Frunza Alexandru si publicat in revista Tratamente naturiste

   Specialistii de la clinica Dietalia ™ sunt zi de zi langa tine. Află cum te putem ajuta sa creem pentru tine o dieta pentru cardiaci personalizata:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.