fbpx

Care sunt cele mai bune legume pentru iarna?

Afla care sunt cele mai bune legume pentru iarna!

Ti-ai facut stocul de legume pentru iarna? Daca nu, iata cateva solutii oferite de specialistii de la clinica de nutritie Dietalia!

În condiţii de climat extrem, frecvent întâlnite în ultima parte a iernii, organismul are nevoie de mai mulţi nutrienţi, pentru a face faţă posibilelor lipsuri de vitamine. De aceea, nu trebuie să facem abstracţie de virtuţile nutriţionale ale verdeţurilor şi ale legumelor. Vegetalele sunt foarte importante şi pentru echilibrarea meniurilor consistente pe care le-am servit pe parcursul iernii, compuse într-o proporţie mult prea mare din grăsimi de origine animală şi din alte alimente concentrate ce ne solicită organismul, crescând nevoia de bio-catalizatori.

Situaţia din prezent este diferită de cea de acum cinci-şase decenii, când oferta de vegetale scădea drastic, la sfârşit de iarnă. Legumele rămase prin pivniţe erau într-o cantitate redusă, iar cu puţină vreme înainte de începutul primăverii nu se mai găseau deloc nici fructe. Deloc întâmplător, tocmai atunci izbucneau şi epidemiile de boli infecţioase, mai ales la copii.

Suntem vulnerabili la final de sezon rece! Consuma cele mai bune legume pentru iarna care te fortifică!

Astăzi avem la dispoziţie vegetale proaspete tot anul, dar calităţile lor nutriţionale sunt mai reduse, întrucât multe au fost crescute cu ajutorul îngrăşămintelor chimice sau au fost supuse iradierii (în condiţiile în care mare parte provin din import). Ori de câte ori este posibil, procuraţi-vă vegetale proaspete de origine autohtonă, de la ţărani, din pieţe. Chiar dacă nu sunt mereu la fel de aspectuoase şi de mari precum cele din supermarket, adesea ele sunt mai bogate în nutrienţi, nefiind supuse unor tratamente dăunătoare sănătăţii.

   Anghinarea este una dintre cele mia bune legume pentru iarna. Este o sursă importantă de fibre și vitamina C! Includerea sa în meniu în sezonul rece este o alegere foarte inspirată. Este cunoscut faptul că anghinarea ajută la stimularea drenajului biliar și la ameliorarea proceselor digestive, acum în perioada în care predomină produsele culinare grase.

   Conopida asigură, printr-o singură porţie, o mare parte din doza zilnică recomandată de vitamina C, antioxidant esenţial pentru randamentul sistemului tău imunitar, asociat şi cu un risc mai mic de instalare a afecţiunilor cardiace. Conopida conţine colină, pe care creierul o transformă într-un compus despre care oamenii de ştiinţă cred că poate încetini pierderea memoriei, odată cu înaintarea în vârstă.

   Dovleacul se remarcă prin conţinutul său important de caroteni, vitamina B1, vitamina C, acid pantotenic, acid folic, potasiu şi fibre. În general, soiurile de dovleac de iarnă sunt mai intens colorate şi au o concentraţie mai mare de nutrienţi. Este o idee excelentă să îl introduceţi în dietă, de vreme ce această legumă protejează organismul de bolile de inimă, de cancer şi de diabet. Aceste soiuri de dovleac sunt foarte savuroase şi pot fi consumate prin fierbere, coacere sau frăgezire la aburi.

   Hreanul, ca şi broccoli, conţine mirosinază, o enzimă ce potenţează proprietăţile anticancerigene ale ambelor legume. Însă dacă broccoli este gătit, această enzimă va fi distrusă. Aici intervine hreanul, ce reuşeşte să menţină proprietăţile anticancerigene furnizate de către broccoli, dacă legumele sunt consumate laolaltă.

   Păstârnacul asigură o doză importantă de vitamina C şi o cantitate apreciabilă de mangan, mineral care, potrivit unor recente cercetări, va acţiona ca un antidot natural pentru simptomele sindromului premenstrual. Păstârnacul gătit conţine circa 6 grame de fibre la 200 de grame de produs vegetal (adică peste 22% din doza zilnică recomandată), contribuind la menţinerea senzaţiei de saţietate şi îmbunătățind digestia.

   Rucola aparţine aceleiaşi familii de legume pentru iarna ca şi broccoli, varza şi conopida. Conţine cantităţi importante de vitamine A, C și K, fier și calciu, ajutând la prevenirea unor boli precum degenerescenţa maculară şi cancerul. Ea are un nivel scăzut de oxalaţi, compuşi prezenţi în multe vegetale ce reduc capacitatea corpului de a absorbi nutrienţii. Consumând această legumă, corpul va reuşi să folosească mai multe substanțe din hrana pe care o primeşte.

   Ţelina oferă de două ori mai mult fier decât un cartof fiert şi are cu 35% mai multe fibre. Rădăcina de ţelină conţine mai mult de 70% din doza zilnică recomandată de vitamina K, nutrient asociat cu o mai bună densitate osoasă. Un studiu publicat în Jurnalul American de Nutriţie Clinică arată că femeile care beneficiază de un aport constant de vitamina K sunt cu 30% mai puţin predispuse la fracturile de şold.

   Usturoiul previne ateroscleroza, reducând riscul dezvoltării bolilor cardiovasculare. Pe lângă acest efect pozitiv nemaipomenit, usturoiul s-a dovedit a avea încă o proprietate importantă: el inhibă creşterea tumorilor canceroase. Un studiu efectuat pe un eşantion de peste 40.000 de femei a arătat că acelea ce au consumat cel puţin un căţel de usturoi pe săptămână timp de 4 ani şi-au redus cu 35% riscul de a se îmbolnăvi de cancer.

   Varza este o sursă excelentă de vitamine B și C, calciu, magneziu, fosfor, proteine și zinc. Are proprietăţi antiinflamatorii superioare şi ajută la reducerea sau chiar la prevenirea tumefacţiilor de tot felul. Varza e şi unul dintre cele mai bune remedii contra durerilor de cap, a ulcerelor sau a bolilor de piele. Ea aduce beneficii importante pe timp de iarnă, fie că e consumată proaspătă, fie că este fiartă, coaptă sau murată.

   Varza Kale face parte din lista de legume pentru iarna din familia cruciferelor, fiind foarte bogată în beta-caroten, vitamina C, vitamina K şi săruri de calciu uşor asimilabile. Nutrienţii acestui soi de varză pot combate cancerul şi ţin sub control bolile inflamatorii, întărind totodată sistemul nervos. Varza Kale e deseori păstrată prin congelare, întrucât capătă un gust mai dulce, atunci când este expusă temperaturilor scăzute. Poate fi gătită la aburi, fiartă sau servită crudă, în salate apetisante.

 

Specialistii de la clinica Dietalia™ sunt zi de zi langa tine daca vrei sa slabesti in iarna aceasta. Afla cum te putem ajuta:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.