fbpx

Chiftele din ciuperci, o alternativa culinara sanatoasa si gustoasa

Reteta de chiftele din ciuperci de la Chef Dietalia

   Chef Dietalia iti prezinta o reteta raw vegana delicioasa: chiftele din ciuperci. Reteta are cu 40% mai putine calorii decat chiftelele cu carne.

   Care sunt cele mai bune ciuperci pentru consum? Cele din flora spontană sau cele cultivate în crescătorii? 

   Cunoscătorii vor lăuda ciupercile de pădure, în vreme ce oamenii speriaţi de ştirile privind intoxicaţiile apărute prin consumul acestora (fără o cunoaştere serioasă a speciilor toxice), se vor pronunţa clar în favoarea ciupercilor cultivate.

   Mai departe, vom vorbi despre cea mai cunoscută varietate de ciuperci, mai precis despre aparent banalele ciuperci Champignon (Agaricus bisporus)… care sunt şi cele mai cumpărate, dar despre care nu se vorbeşte atât de mult pe cât ar merita-o calităţile lor! Relativa accesibilitate a preţului şi gustul atractiv stau la baza succesului lor comercial. Dar conţinutul este cel mai de apreciat dintre toate!

   Ce calităţi nutriţionale au ciupercile?

   Nu degeaba ciupercile sunt supranumite «carnea vegetală», întrucât din punct de vedere nutriţional ele îi ajută pe cei care postesc sau care au devenit vegetarieni să beneficieze de un mare număr de nutrienţi. Deşi, în ciuperci, ponderea proteinelor este de doar 2-3 g la 100 g de produs crud, proteina din ciuperci este una de înaltă calitate. Ea este asemănătoare, mai degrabă, proteinelor furnizate de produsele de origine animală. Spre deosebire de carne sau ouă, ciupercile conţin 0% colesterol, iar, prin procesarea lor, în organism rezultă o cantitate redusă de reziduuri dăunătoare, ceea ce nu se poate spune şi legat de vreun aliment provenit de la animale (poate cu excepţia produselor stupului).

   Cât priveşte conţinutul de vitamine din grupul B (B1, B2, B6), ciupercile au multe de oferit. Şi dacă mai pui la socoteală şi conţinutul de vitamină E sau D, este limpede că, prin consumul lor, tu ai foarte multe de câştigat!

   Sunt specialişti care afirmă că ciupercile ar conţine inclusiv vitamina B12, de a cărei lipsă este acuzată dieta vegană (vegetarianismul absolut).

   Seleniul pe care organismul şi-l poate procura din ciuperci şi care lipseşte din multe alte alimente activează imunitatea şi are un puternic efect antitumoral, posedând proprietăţi antioxidante şi fiind capabil să anuleze o parte dintre efectele nocive ale metalelor grele.

   Ciupercile extrag din sol o serie de minerale precum fosforul, fierul, potasiul şi zincul, pentru a le pune, apoi, la dispoziţia organismului omenesc într-o formă uşor asimilabilă. Ciupercile remineralizează şi susţin activitatea fizică şi intelectuală, prevenind apariţia epuizării.  Nici nu-i de mirare că anticii egipteni ajunseseră să atribuie ciupercilor darul de a spori uimitor longevitatea celor ce le consumă frecvent.

   Deşi sunt bogate în micronutrienţi şi în macronutrienţi valoroşi, ciupercile au un conţinut caloric redus, de circa 20 calorii/100 g.

Cum preparăm nişte chiftele din ciuperci delicioase?

   Ingrediente:

– 200 g ciuperci Champignon,

– 4 felii de pâine neagră,

– 1 ceaşcă de orez brun,

– 6 linguri de făină integrală,

– un cartof mai mare,

– 5 căţei de usturoi,

– 1 ceapă,

– ulei de floarea-soarelui,

– cimbru,

– boia dulce,

– sare,

– se poate adăuga şi puţin piper.

   Mod de preparare: 

   Pentru a prepara niste chiftele din ciuperci delicioase, mai întâi lăsăm orezul câteva ore la înmuiat, apoi îl fierbem 30 de minute. În acelaşi timp, punem la fiert şi ciupercile întregi timp de 15 minute, după care le vom trece printr-o sită, pentru a elimina excesul de apă. Cartoful va fi dat prin răzătoare, iar ceapa şi usturoiul vor fi şi ele mărunţite. Feliile de pâine vor fi înmuiate foarte puţin în apă, apoi stoarse.

   Ciupercile, tăiate în bucăţele, împreună cu usturoiul, ceapa, orezul fiert, pâinea şi cartoful ras vor fi introduse în recipientul blenderului. Adăugăm şi făina, condimentele vegetale, fără a omite nici sarea. Apoi blenderul va mixa temeinic amestecul! Rezultă compoziţia de chiftele, pe care rămâne s-o modelăm. Dacă consistenţa compoziţiei este prea apoasă, mai adăugăm puţină făină şi amestecăm.

   Pentru rezultate bune, chiftelele vor fi modelate la dimensiuni mai reduse. După ce au fost tăvălite prin făină integrală, vor fi puse la prăjit, în ulei.

   Aceste chiftele din ciuperci sunt la fel de gustoase şi sigur mai sănătoase decât cele clasice. Deşi se prepară prin prăjire, rezultând un număr destul de mare de calorii, conţinutul acestor chiftele de post este mult mai favorabil reuşitei încercărilor tale de a-ţi păstra silueta. Să ne gândim doar că, dincolo de calculul obsesiv al caloriilor, vegetarienii “cu vechime” au, în medie, o greutate cu 10 kg mai redusă decât omnivorii. Chiar la acelaşi număr de calorii a două preparate culinare (unul vegetarian şi altul pe bază de carne), hormonii de creştere prezenţi în ţesuturile animalului sacrificat şi grăsimile saturate favorizează îngrăşarea rapidă a consumatorilor. Astăzi, prea puţine animale destinate sacrificiului mai sunt crescute 100% natural.

Comparator caloric:

– 100 g de chiftele preparate din carne: 230-290 calorii

– 100 g de chiftele de ciuperci: circa 180 calorii… deci cu până la 40% mai puțin.

   Alege să mănânci sănătos!!!

Autor: Tomi Tohaneanu, editor la revista Tratamente naturiste

Redactat de Dr. Frunză Alexandru

 

   Specialistii de la clinica Dietalia ™ sunt zi de zi langa tine. Află cum te putem ajuta cu sfaturi despre alimentaţia ta zilnică:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.