fbpx

Vitaminele indicate la femei

Vitaminele indicate la femei de medicii de la clinica de nutritie Dietalia

Specialistii de la clinica de nutritie Dietalia ne invata care sunt vitaminele indicate la femei si care sunt alimentele care le furnizeaza.

   Daca va numarati printre femeile preocupate de sanatatea lor, cu siguranta deja cunoasteti care sunt necesitatile nutritionale ale organismului dv. Daca sunteti la varsta la care va doriti un copil, dieta dv. trebuie suplimentata cu acid folic, pentru prevenirea aparitiei defectelor congenitale la copil. Daca ati ajuns la menstruatie, ar fi bine sa cresteti aportul de calciu si vitamina D pentru a va pastra oasele puternice.

Vitaminele indicate la femei, care ofera un efect antioxidant

– Provitamina A (beta-carotenul) este o substanta organica, un pigment rosu-portocaliu ce se gaseste din abundenta in caise, morcovi, pepene galben, broccoli, papaya, piersica, ardei rosu, spanac sau dovleac si care in organism este convertita in vitamina A. Ea are proprietati antioxidante si joaca un rol esential in formarea si mentinerea sanatoasa a oaselor, tesutului moale (conjunctiv), pielii si membranelor mucoase.

Si alti carotenoizi sunt buni antioxidanti: alfa-carotenul (se gaseste in morcovi, pepene galben si dovleac), gamma-carotenul (din caise sau rosii) si licopenul (din rosii, pepene rosu si guava).

 Vitamina C (acidul ascorbic) este una dintre vitaminele indicate la femei, care are o binecunoscuta activitate antioxidanta esentiala pentru impiedicarea reactiilor daunatoare ale radicalilor liberi. Ea stimuleaza formarea eritrocitelor (celule sangvine) si productia unui neurotransmitator numit noradrenalina, o substanta ce imbunatateste capacitatea de concentrare si starea de alerta a organismului. Mai mult, ea ajuta in procesul de cicatrizare, in lipsa ei ranile vindecandu-se foarte greu.Necesarul zilnic de vitamina C al femeilor este in jur de 75 mg (cantitatea maxima tolerata fiind 2000 mg/zi). Femeile tinere au un necesar zilnic mai crescut (90 mg), ce poate fi obtinut prioritar prin consumul crescut de fructe si legume (nu prin suplimente).

Principalele surse de vitamina C sunt: broccoli, grapefruit, kiwi, portocale, ardei, cartofi, capsuni si rosii.

 Vitamina E (alfa-tocoferol) este cel mai important antioxidant liposolubil, ce ofera o protectie superioara membranelor celulare si ajuta la incetinirea imbatranirii. Cu toate ca beneficiile aduse organismului sunt foarte mari, femeile aflate in perioada fertila nu sunt sfatuite sa exagereze cu administrarea suplimentelor de vitamina E, deoarece studiile au demonstrat ca o concentratie crescuta de vitamina E in organismul matern este asociata cu un risc crescut de aparitie a unor defecte cardiace congenitale. Principalele surse de vitamina E sunt uleiul de porumb, uleiul de peste (ficat de cod), alunele, untul de arahide, semintele de floarea-soarelui si germenii de ovaz.

Complexul B face parte dintre vitaminele indicate la femei

   Complexul vitaminic B este compus din 8 vitamine hidrosolubile cu important rol in metabolismul celular, in cresterea oaselor, in stimularea imunitatii, in prevenirea anemiei si in lupta contra cancerului pancreatic. Pentru o femeie, toate vitaminele din acest complex sunt importante, insa trei dintre ele au un rol special: vitamina B6 (piridoxina), B12 (cobalamina) si B9 (acidul folic). Acestea sunt considerate esentiale pentru functionarea optima a sistemului nervos si pentru formarea celulelor rosii. Deficitul de vitamina B duce la iritabilitate, depresie, confuzie, inflamatia cavitatii bucale si a limbii.
   
Vitamina B6 stimuleaza functia cognitiva siproductia celulelor rosii si promoveaza sanatatea sistemului cardiovascular. Deficitul acestei vitamine poate cauza anemia microcitara, depresia, dermatita, hipertensiunea arteriala si retentia anormala de apa si sare. Sursele de vitamina B sunt avocado, bananele, mazarea, cerealele, carnea, fulgii de ovaz, carnea de pasare si semintele. Necesarul zilnic este 2 mg/zi, doza fiind crescuta la 50-100 mg/zi in tratamentul femeilor cu sindrom premenstrual.
   
   Vitamina B12 este esentiala pentru metabolism, diviziune celulara normala, sinteza proteica si pentru reglarea sintezei ADN-ului. Doza recomandata este de 2-3 mg pe zi de vitamina B12, de 2,6 mg la femeile insarcinate si de 2,8 mg la cele care alapteaza. Principala consecinta a deficitului este anemia pernicioasa, caracterizata printr-o triada simptomatica: anemie, tulburari gastrointestinale si simptome neurologice (depresie, astenie, slabirea memoriei). Femeile cu varsta peste 50 de ani pot avea uneori probleme cu absorbtia vitaminei B12, datorita modificarilor ce apar la nivel gastric ca urmare a imbatranirii (vitamina B12 are nevoie de un mediu acid pentru a se putea absorbi). Vitamina B12 se gaseste in branza, lapte, oua, carne (in special ficat), peste si crustacee.

   Acidul folic (vitamina B9) este foarte important la femeile insarcinate deoarece are rol crucial in prevenirea defectelor de tub neural la fat (ex. spina bifida, un defect congenital ce determina formarea incompleta a unor vertebre). De asemenea, acidul folic poate sa exercite o actiune protectoare a creierului impotriva imbatranirii. Principalele surse de acid folic sunt legumele frunze, spanacul, sparanghelul, citricele, pepenii, capsunile, cerealele fortifiate, mazarea, fasolea, branzeturile cu mucegai, drojdia, ouale si organele (in special ficatul). Doza zilnica recomandata este 400 mg, fiind mai crescuta in sarcina (600 mg). Reducerea concentratiei acidului folic la femei poate fi indusa de dieta necorespunzatoare, de fumat sau de administrarea contraceptivelor orale. Deficitul de folat determina aparitia anemiei macrocitare. 

Vitaminele indicate la femei: D

   Vitamina D sustine activarea plasmatica a calciului si fosforului, minerale importante pentru sanatatea oaselor. Cele mai importante forme ale acestei vitamine sunt D2 (ergocalciferol) si D3 (colecalciferol). Scaderea concentratiei vitaminei D scoate calciul din oase, ceea ce determina subtierea lor, aparitia osteoporozei si a fracturilor. De asemenea, lipsa vitaminei D a fost corelata la femei cu cresterea riscului de aparitie a cancerului de san, de colon sau de ovar, cu hipertensiunea arteriala sau cu accidentele vasculare cerebrale. Vitamina D se poate sintetiza in organism prin expunerea tegumentelor la radiatiile ultraviolete sau se poate asimila din alimente (hering, somon, ton, oua sau lactate).

Vitaminele indicate la femei: K

   Vitamina K este foarte importanta pentru femei, avand rol in coagulare, in metabolismul osos si in sanatatea vaselor sangvine. Nivelurile scazute de vitamina K din dieta cresc riscul de aparitie a fracturilor de sold prin reducerea semnificativa a densitatii osoase. Necesarul zilnic pentru femei este de 90 micrograme de vitamina K, ce se pot asimila din spanac, stevie, salata, varza, conopida, broccoli, patrunjel, avocado, kiwi, ulei de soia sau ulei de peste.

Articol furnizat de partenerii nostri de la www.SfatulMedicului.ro, redactat de Dr. Frunza Alexandru si publicat in revista Tratamente naturiste

   Specialistii de la clinica Dietalia ™ sunt zi de zi langa tine. Află cum te putem ajuta cu sfaturi despre alimentaţia ta zilnică:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.