fbpx

Beneficiile vitaminei D si sursele alimentare

Beneficiile vitaminei D explicate de medicii de la clinica de nutritie Dietalia

Specialistii in nutritie de la clinica Dietalia ne spun care sunt sursele alimentare de vitamina D si care sunt beneficiile vitaminei D.

   De la descoperirea sa in 1922 vitamina D a reprezentat elementul de studiu a numeroase si prestigioase institute de cercetare, care au dezvaluit noi valente terapeutice.

   Vitamina D ne apara de gripa. 

Se stie clar, in prezent, ca un nivel redus al vitaminei D in organism (care s-a constatat la majoritatea populatiei din diverse tari) duce la cresterea numarului de imbolnaviri de gripa.

Beneficiile vitaminei D in functionarea sistemului imunitar (descoperit de curand) sunt deosebit de importante, deoarece ea mareste eficienta capacitatii naturale a organismului de aparare fata de microorganisme prin producerea monocitelor (o categorie de limfocite care lupta impotriva infectiilor).

Statistica arata ca scaderea nivelului de vitamina D sub 10 nng/ml de sange creste de 11 ori posibilitatea de imbolnavire.

   Vitamina D previne cancerul. 

O sinteza crescuta a vitaminei D in organism scade riscul fata de 16 tipuri de cancere (6 tipuri de cancere gastro-intestinale, 3 tipuri de tumori specifice femeilor, 3 cancere uro-genitale, 2 limfoame si 2 cancere de traiect aerodigestiv superior).

Cel mai bine a fost studiata corelatia dintre carenta de vitamina D si cancerul colono-rectal, renal, mamar, ovarian, pulmonar si adenocarcinomul de prostata. Beneficiile vitaminei D sunt acelea ca ea reduce agregarea celulara in cazul celulelor canceroase, previne moartea celulelor, inhiba nasterea unor noi vase de sange in jurul tumorilor si previne aparitia metastazelor.

   Vitamina D ajuta inima, rinichii, plamanii si articulatiile. 

Nivelul redus de vitamina D in organism are ca efect cresterea cu pana la doua ori riscul de mortalitate al persoanelor in varsta, care sufera de boli cardiovasculare. De asemenea, s-a constatat ca deficitul de vitamina D duce la cresterea frecventei crizelor cardiace.

   Beneficiile vitaminei D administrata in doze optime sunt cresterea rezistentei organismului fata de imbolnavirile cu tuberculoza si prelungirea duratei de supravietuire cu 59% la bolnavii dializati.

   Uleiul din ficat de peste, bogat in vitamina D, a fost folosit in tratamentul artritelor reumatoide, permitand reducerea cu peste 30% a medicamentelor antireumatice de sinteza. Tot la acest capitol putem nota ameliorarea durerilor cronice de spate prin administrarea zilnica a 2000 UI de vitamina D3 (durerea se reduce sau dispare intr-un interval de circa 3 luni).

   Vitamina D previne riscul de diabet de tip 1, deoarece imbunatateste toleranta la glucoza.

S-a constatat ca riscul de imbolnavire cu aceasta forma de diabet este de doua ori mai mare la copiii sau la adultii care au carenta de vitamina D.

   Vitamina D creste libidoul masculin, care este de regula in scadere incepand cu luna octombrie.

Acest fapt se explica prin scaderea sintezei vitaminei D din cauza expunerii reduse la soare in perioada sezonului rece (expunerea la soare mareste nivelul testosteronului cu 70%). Mentinerea prin administrare de suplimente a unui nivel de 40-60 nng/ml este suficienta pentru a contracara aceasta deficienta. 

Cum combatem carenta de vitamina D

   Carente ale vitaminei D au fost depistate in toate tarile lumii. In Anglia, hipovitaminoza D are o frecventa de 87% in randul populatiei de peste 45 de ani, iar in Romania carenta la copiii de 3-6 ani atinge 80%.

– Expunerea zilnica la soare cel putin o jumatate de ora, mai ales in perioada de iarna, stimuleaza producerea naturala a vitaminei D in corpul uman. Cantitatea de vitamina D sintetizata din colesterolul furnizat de alimentele ingerate este direct proportionala cu suprafata corporala expusa la soare. Efectul benefic al radiatiilor ultraviolete de tip B (cele mai eficace) este maxim in orele amiezii si dupa-amiezii.

Nu folositi creme de protectie solara! Ferestrele din sticla opresc radiatiile ultraviolete! Persoanele care au pielea inchisa la culoare au nevoie de un interval mai mare de expunere la soare.

Cele mai bune alimente cu vitamina D

Cele mai indicate surse alimentare de vitamina D sunt:

– somonul (100 g de somon consumat zilnic va poate oferi 360 UI de vitamina D, jumatate din cantitatea zilnica necesara),

– tonul in ulei (85 g de ton ofera 25% din necesarul zilnic),

– cerealele integrale,

– iaurtul (la 170 g iaurt veti asimila 80 UI vitamina D, dar si potasiu, magneziu, vitamina B2 si B12),

– untul (nu margarine imbogatite cu vitamine),

– galbenusul de ou,

– ficatul

– laptele de vaca sau de soia (un pahar de 250 de ml de lapte va poate oferi 98 UI de vitamina D).

Despre beneficiile vitaminei D, stiati ca …

– Studiile arata ca administrarea a 1000 UI vitamina D zilnic intregii populatii adulte din SUA ar costa circa 1 miliard de dolari anual, insa beneficile aduse ar scadea costurile pentru tratamentul cancerului cu 16-25 miliarde de dolari.

– In Romania, administrarea a 1000 UI vitamina D zilnic ar costa sub 1 ron, iar rezultatele s-ar vedea imediat in profilaxia gripei, a cancerelor, a osteoporozei, a rahitismului la copiii, a fracturilor osoase la varstnici, a unor boli autoimmune, a diabetului tip 1 si afectiunilor cardiovasculare.

Articol scris de Ioan Marinescu, cercetator stiintific, redactat de Dr. Frunza Alexandru si publicat in revista Tratamente naturiste

   Specialistii de la clinica Dietalia ™ sunt zi de zi langa tine. Află cum te putem ajuta cu sfaturi despre alimentaţia ta zilnică:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.