fbpx

Alimentatia care previne deficitul de seleniu

Deficitul de seleniu

Afla de la medicii specialisti in nutritie de la clinica Dietalia care sunt alimentele care previn deficitul de seleniu si care sunt simptomele acestuia.

   Seleniul reprezinta un oligoelement natural care exercita un efect extrem de benefic asupra sanatatii organismului. Rolurile seleniului sunt descoperiri de data recenta. Expertii spun ca principalul sau efect este cel de protectie naturala a ficatului (formand, alaturi de vitamina E si tiaminoacizi, factorul hepatic 30).

   Functiile seleniului sunt insa foarte variate: este un foarte bun antioxidant biologic (prevenind lezarea si distrugerea celulelor) si are un potential crescut in prevenirea cancerului, afectiune majora cu care societatea contemporana se confrunta de mai multe decenii. In consecinta, aprovizionarea corespunzatoare a organismului cu seleniu este strict necesara, atat prin consumul de alimente bogate in seleniu, cat si, eventual, prin recurgerea la suplimente farmaceutice.

   Relatia seleniului cu bolile cardiovasculare nu a fost inca pe deplin clarificata, rezultatele necesitand inca noi confirmari. Se pare insa ca el ar ameliora cardiomiopatiile, ischemiile si sindroamele anemice.

   Unele studii au demonstrat ca seleniul stimuleaza productia de anticorpi proprii organismului consecutiv imunizarilor si ca are capacitatea de a reduce din toxicitatea unor metale precum plumbul, cadmiul sau mercurul.

Exista evidente clinice cum ca seleniul ar stimula si fertilitatea, mai ales in cazul barbatilor, deoarece el creste rata spermatogenezei si imbunatateste locomotia spermatozoizilor.

Sursele alimentare de seleniu

   Alimentele bogate in seleniu prezente intr-un regim mixt sunt reprezentate de vegetale (legume si fructe). In plante, concentratia de seleniu reflecta de fapt concentratia in sol a acestui mineral.

Alte surse alimentare de seleniu sunt: pestele, fructele de mare, carnea rosie, carnea de pui, viscerele (ficatul, rinichiul), ouale, ciupercile si usturoiul. Carnea animalelor ce au consumat furaje cu un procent ridicat de seleniu va fi, la randul ei, mai bogata in acest mineral.

Seleniul mai poate proveni si din drojdia de bere, germenii de grau, semintele de susan si de floarea soarelui, fructele oleaginoase (nuci, alune, arahide) si din cerealele integrale fortifiate.

Cum apare deficitul de seleniu

   Datorita faptului ca organismul este capabil sa isi adapteze absorbtia de seleniu conform necesitatilor (bineinteles in prezenta unei diete care sa ii permita acest lucru), deficitul de seleniu apare destul de rar.

   Tara in care se inregistreaza cele mai frecvente cazuri de deficit de seleniu este China, unde aportul alimentar al acestui oligoelement este mai scazut, lucru ce conduce la aparitia unei boli numita maladia Keshan, o forma endemica virala de cardiomiopatie care afecteaza copiii si femeile tinere. Acest sindrom, manifestat prin functionarea defectuoasa a muschiului inimii, a reprezentat pana nu demult o cauza importanta de mortalitate infantila in China. Acest lucru s-a schimbat in momentul in care manifestarile bolii au fost corelate cu deficitul de seleniu, iar copiii au primit suplimente nutritionale ca parte a tratamentului.

   La noi in tara, deficitul de seleniu este intalnit in cazul pacientilor alimentati parenteral (adica pe alta cale decat cea digestiva – de exemplu la bolnavii hraniti cu ajutorul perfuziilor) o lunga perioada de timp. In plus, o alta cauza ce poate provoca scaderea concentratiei de seleniu este stresul, tot mai frecvent in zilele noastre.

   Deficitul de seleniu a fost corelat cu inca 2 boli: boala Kashin-Beck (care implica o afectare a oaselor si articulatiilor) si cretinismul mixedematos endemic (caracterizat prin retard mental sever). De asemenea, deficienta acestui element contribuie si la aparitia altor afectiuni, printre care cele mai simple sunt: xerodermia (uscarea si descuamarea continua a pielii), aparitia matretei, cataracta, astenia sau afectarea utilizarii vitaminei E.

Excesul de seleniu

   Excesul de seleniu din organism este ceea ce sta la baza aparitiei unei afectiuni numita selenoza. Aceasta se manifesta prin fragilitatea fanerelor (caderea parului, ruperea si exfolirea unghiilor), greata, iritabilitate, astenie si o moderata simptomatologie neurologica (parestezii). Toxicitatea cu seleniu, desi grava, se instaleaza destul de rar.

Recomandarile medicilor specialisti privind deficitul de seleniu si necesarl zilnic al organismului

   Deficitul alimentar de seleniu poate fi prevenit prin administrarea de suplimente nutritive cu continut suplimentar de acest mineral. Cantitatile zilnice de seleniu necesare organismului variaza in functie de varsta si sunt invariabil mai ridicate la femei in perioada sarcinii si alaptatului.

– Sugarii – 0-6 luni: 15mg/zi
               – 7-12 luni: 20mg/zi
– Copiii  – 1-8 ani: 30mg/zi
               – 9-13 ani: 40 mg/zi
– Peste 14 ani – 55 mg/zi.

Articol redactat de Dr. Frunza Alexandru si publicat in revista Tratamente naturiste

   Specialistii de la clinica Dietalia ™ sunt zi de zi langa tine. Află cum te putem ajuta cu sfaturi despre alimentaţia ta zilnică:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.