fbpx

Alimente antiinflamatorii recomandate in dieta pentru reducerea inflamatiilor

Alimente antiinflamatorii recomandate in dieta pentru reducerea inflamatiilor

   Afla de la specialistii in nutritie de la clinica Dietalia care sunt cele mai bune alimente antiinflamatorii, utile pentru sanatatea intregului organism. Ele controleaza problemele cardiovasculare, nivelul grasimilor din sange, tensiunea arteriala si supletea miscarilor articulatiilor si scad riscul de atac de cord.

   Inflamatiile sau procesele inflamatorii sunt reactii de aparare a organismului impotriva diversilor agresori (agenti infectiosi, traume, arsuri, substante acide sau bazice etc.), aparute la nivelul celulelor si tesuturilor. 

   Pentru a ne da seama mai usor care dintre afectiuni sunt cele inflamatorii, trebuie sa stim ca denumirea acestora se termina in sufixul “ita”: artrita, tendinita, sinuzita, apendicita, stomatita, vasculita etc. Cu toate acestea, exista insa si multe boli inflamatorii a caror denumire nu se incheie cu acest sufix, cele mai importante dintre acestea fiind cancerul sau maladia Alzheimer.

Importanta acestor alimente antiinflamatorii in reducerea inflamatiilor

   In ultima vreme, specialistii pun accentul pe anumite diete care ar putea avea un rol in reducerea inflamatiilor, punand accent pe scaderea intensitatii componentei inflamatorii din anumite boli sistemice. Medicii sustin ca alimentele antiinflamatorii ar avea efecte benefice asupra starii de sanatate a intregului organism, controland problemele cardiovasculare, nivelul grasimilor din sange, tensiunea arteriala si supletea miscarilor articulatiilor si scazand riscul de atac de cord.

Care sunt, de fapt, aceste alimente antiinflamatorii?

   Din pacate, alimentatia moderna are un continut prea mare de alimente bogate in acizi grasi omega-6 (cum sunt mancarurile fast-food) si prea putine alimente bogate in acizi omega-3 (precum pestele). Ori de cate ori echilibrul alimentar se inclina in favoarea alimentatiei nesanatoase, in organism pot aparea precursorii inflamatiei.

    In afara acizilor grasi omega-3, un rol antiinflamator important il au fitochimicalele, niste substante produse de anumite plante si alimente precum nucile, piperul, stevia, spanacul, ceapa, usturoiul, fructele de padure, salata, varza si uleiurile de avocado sau de rapita.

   Nu exista o dieta antiinflamatorie standard, insa ele se bazeaza pe consumul de carbohidrati, proteine, ulei de peste si grasimi monosaturate (asa cum propun dieta mediteraneana sau dieta Zone). Alte recomandari ale dietei antiinflamatorii mai sunt consumul crescut de legume si fructe, scaderea consumului de orez, paste fainoase si grasimi saturate si incurajarea consumului de cereale integrale. De asemenea, este importanta incurajarea consumului de condimente (care au un important rol antiinflamator), cresterea consumului de carne slaba (de pui), scaderea consumului de carne rosie sau lapte integral si evitarea alimentelor procesate sau a dulciurilor rafinate.

Un exemplu de alimente antiinflamatorii

   Iata un exemplu de zi de dieta antiinflamatorie: Dimineata se consuma fulgi de ovaz, fructe de padure, ceai verde, iaurt si cafea. Pranzul consta intr-o salata de ton cu paine graham si un suc de fructe de sezon. Dupa-amiaza se poate lua o gustare alcatuita din ciocolata neagra si cateva nuci. La cina consumati spaghete cu sos, spanac, portocale, nuci si eventual o placinta de afine sau mere.

   Atentie! Dieta antiinflamatorie nu promite o scadere ponderala spectaculoasa, dar de multe ori s-a observat ca adeptii acestei diete scad in greutate datorita inlocuirii alimentelor nesanatoase si bogate in calorii din alimentatie cu unele cu continut caloric scazut.

Exista dovezi ca aceasta dieta cu alimente antiinflamatorii are efectul dorit?

   Expertii sustin ca, desi bazele teoretice sunt promitatoare, efectele pe termen lung ale acestei diete cu alimente antiinflamatorii nu au fost inca studiate pe larg. Totusi, dietele asiatice (care sunt foarte asemanatoare celor antiinflamatorii) au un rol demonstrat de scadere a riscului de boli cardiace. De asemenea, s-a dovedit ca o dieta nesanatoasa, bogata in acizi grasi omega-6 si prea saraca in omega-3 se asociaza cu un nivel crescut de citokine (molecule care declanseaza inflamatia in organism). In schimb, un consum de alimente cu cel putin 3 g pe zi de acizi omega-3 are un rol cert in ameliorarea manifestarilor artritei reumatoide, reducand redoarea matinala si numarul articulatiilor dureroase.

   Desigur, dieta antiinflamatorie actioneaza cu o latenta mult mai mare decat medicamentele antiinflamatorii: daca acestea isi manifesta actiunea in 1-2 ore, efectele dietei se observa abia dupa cateva saptamani.

   Avand in vedere ca aceasta dieta nu este una privativa, dieta antiinflamatorie devine din ce in ce mai populara. Nutritionistii spun insa ca dieta nu poate controla inflamatia singura, fara ajutorul unui stil de viata sanatos.

Articol documentat de medicii specialisti ai www.SfatulMedicului.ro

Redactat de Dr. Frunza Alexandru

   Specialistii de la clinica Dietalia ™ sunt zi de zi langa tine. Află cum te putem ajuta cu sfaturi despre alimentaţia ta zilnică:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.