fbpx

CONTACT

Tel. 0788.629.414

Mail office@dietalia.ro

Cauze neasteptate ale oboselii, altele decat somnul insuficient + alimente care ajuta

Alimente contra oboselii

Afla de la medicii specialisti in nutritie care sunt cele mai bune alimente contra oboselii si cum sa ne schimbam stilul de viata.

Somnul insuficient nu este singurul motiv pentru care există zilnic numeroase momente în care simţi cum oboseala te ia cu asalt. Există o sumedenie de erori, aparent nesemnificative, care, adunate, te pot istovi peste măsură. Ele te împiedica să te focalizezi pe activităţile profesionale şi casnice ori să te bucuri cum se cuvine de timpul petrecut cu familia şi cu prietenii.

Cafeaua este pe lista de alimente contra oboselii?

   Cafeaua te poate ajuta să-ţi intri în ritm mai iute, dimineaţa. Dar, dacă o vei cosnuma fără măsură pe parcursul zilei, sau, mai rău, seara, aşteaptă-te să fii prea energic. În plus, a doua zi s-ar putea să te viziteze moş Ene la cele mai nepotrivite ceasuri, când ai lucruri importante de înfăptuit. Abuzul de cafea perturbă ciclul somn-veghe.

   Cafeina blochează eliberarea de adenozina. Aceasta este o substanţă pe care celulele o produc în perioadele active. Acumularea ei conduce la apariţia nevoii de somn (când adenozina ajunge la o anume concentraţie). Un studiu dat publicităţii în „Journal of Clinical Sleep Medicine” a arătat că o cafea băută chiar şi cu şase ore înainte de culcare poate perturba somnul.

Consuma alimente contra oboselii bogate in fier, daca vrei sa nu iti fie afectati muschii si nervii

   Slăbiciunea, iritabilitatea şi epuizarea pot fi, printre altele, şi consecinţe ale unui deficit de fier. După cum poate ştii, fierul permite sângelui să transporte oxigenul la celule. În timpul eforturilor, celulele musculare şi cele nervoase au un necesar mărit de oxigen. De aceea, sunt uşor de anticipat efectele lipsei de fier.

Sursele naturale de fier sunt numeroase: fasolea, tofu, ouăle, legumele cu frunze verzi, nucile, arahidele etc.

Consumă fructe crude, pentru vitamina C! Aceasta îmbunătăţeşte absorbţia fierului. Zadarnic ne îndopăm cu hrană bogată în fier, dacă acesta nu este absorbit sau metabolizat cum se cuvine din pricina vreunei maladii. Cauzele anemiei persistente trebuie investigate cu grijă.

 Obisnuiesti sa consumi alcool la ore tarzii?

   Mulţi consideră că 2-3 pahare de vin consumate după cină nu vor putea să aibă decât un efect pozitiv asupra somnului. Dar oamenii de ştiinţă au o altă opinie! Este adevărat că alcoolul are un efect sedativ, fiind un deprimant al sistemului nervos central. Aceasta este afirmatia dr. A. Towfigh, director medical la New York Neurology and Sleep Medicine. Dar, în ultimă instanţă alcoolul sabotează somnul.

   Pe măsură ce alcoolul e absorbit în sânge, are loc o mărire a secreţiei de adrenalină, care numai liniştitoare nu este. Nu-i de mirare că băutorul lipsit de moderaţie se trezeşte în toiul nopţii şi nu mai poate adormi. Chiar dacă merge la culcare devreme şi, chipurile, a dormit 8-9 ore, a doua zi nivelul său de energie va lăsa de dorit, după seara marcată de abuzuri bahice. De reţinut e că nu ar trebui să consumi băuturi alcoolice decât cu 3-4 ore înainte de culcare, pentru ca alcoolul să poată fi metabolizat între timp.

 Te hranesti nesanatos? Vezi ce alimente contra oboselii ar trebui sa mananci!

   Dacă majoritatea caloriilor îţi sunt furnizate de alimentele cu indice glicemic crescut, având în conţinut mult zahăr şi făină albă, nu ar mai trebui să te miri de kilogramele ce se adună şi de deficitul cronic de energie. La fel şi dacă grăsimile nesănătoase, cum ar fi cele de origine animală, prăjelile sau grăsimile vegetale hidrogenate, ocupă un loc principal în dieta ta zilnică.

Pune accentul pe fructe (inclusiv oleaginoase), pe legume, verdeţuri şi pe cerealele integrale! Vei constata că ai un mai bun nivel de energie. Asta comparativ cu zilele în care îţi astâmpărai foamea cu produse „fast food”, gogoşi, covrigi şi alte alimente care ar trebui consumate cât mai rar.

 Te hidratezi indeajuns?

   Te-ai gândit vreodată că oboseala fizică sau psihică ce te face să lucrezi cu greutate ar putea fi cauzată de faptul că nu bei suficientă apă?! Realitatea e că o diminuare cu doar 2% a nivelului firesc de hidratare conduce la o scădere abruptă a nivelului de energie. Consumul prea mic de apă provoacă scăderea volumului de sânge si îngroşarea acestuia. Inima va trebui să facă eforturi mai mari pentru a pompa sângele îngroşat. Oxigenul şi nutrienţii vor ajunge mai greu la ţesuturi şi la organe, inclusiv la creier.

Reţine că, atunci când s-a ivit senzaţia de sete, deja eşti puţin deshidratat! Bea, din când în când, câte o gură de apă! Consumă un pahar cu apă atunci când observi că oboseala e gata să te doboare! Efectul de înviorare s-ar putea să fie neaşteptat de rapid.

 Stai în faţa monitorului înainte de a adormi?

   Nu-i cea mai bună idee să-ţi verifici poşta electronică înainte de adormire. Ecranul tabletei, al smartphone-ului sau al calculatorului pune creierul în derută. Lumina intensă dă creierului iluzia că este zi, nu noapte. Secreţia de melatonină e suspendată, somnul întârzie să apară şi, pe termen lung, ritmul circadian e perturbat. Ai putea ajunge să fii energic în primele ore ale nopţii şi foarte somnolent la serviciu, în primele ore ale dimineţii, din cauza programului de somn decalat. Nu-ţi doreşti aşa ceva, nu-i aşa?!

   Profesioniştii în sănătate recomandă să evităm folosirea unor dispozitive digitale dintre cele sus-menţionate cu 1-2 ore înainte de a adormi. În cameră trebuie să fie întuneric, pentru o bună secreţie a melatoninei. Ideal ar fi, de asemenea, în dormitor să nu se afle, pe timpul somnului, aparatură electronică în funcţiune.

 Probleme cu mediul de lucru?

   Învălmăşeala, zgomotul şi aglomeraţia din birou limitează serios capacitatea creierului de a procesa informaţia şi diminuează capacitatea de concentrare. La fel acţionează şi dezordinea. Acestea sunt rezultatele unui studiu realizat la Universitatea Princeton.

Încearcă să-ţi creezi condiţii cât mai bune de muncă, înainte să începi activitatea! Atunci când ai mult de lucru, nu te lăsa angrenat în discuţii cronofage, inutile. Din pricina lor, ai putea fi nevoit să rămâi peste programul de muncă, reducându-ţi timpul liber. La încheierea activităţii, pune totul în ordine, pentru că astfel a doua zi îţi va fi mai uşor să te organizezi şi să o iei de la capăt. În plus, curăţenia şi buna rânduială de la locul de muncă îţi dau o stare mentală pozitivă, propice efortului şi creativităţii.

 Evită suprasolicitarea!

   Din dorinţa de a nu îi supăra pe cei din jur ori a nu părea lipsiţi de compasiune, putem ajunge să ne neglijăm propria sănătate. Una este să stai peste program o dată pe lună, alta este să vii zilnic extenuat acasă, după ce ai lucrat 3-4 ore suplimentare. Din fericire, în această situaţie e uşor să-ţi dai seama de sursa oboselii permanente. Din nefericire, există perioade mai lungi sau circumstanţe în care nu poţi evita activitatea suplimentară.

Dacă nu ai cum să spui „nu” atunci când ţi se cer eforturi mai mari, deşi suferi deja de suprasolicitare, modifică-ţi alte obiceiuri, pentru a-ţi mări nivelul de energie! Cum începi? Dormi mai mult şi mai bine. Introdu în rutina ta zilnică odihna activă (gimnastică, alergat), măcar 15-20 de minute. Îmbunătăţeşte-ţi dieta, renunţând la „junk food” (hrană de slabă calitate, plină de grăsimi nesănătoase şi glucide simple).

Dacă oarecine tinde să abuzeze de aparenta ta disponibilitate pentru tot soiul de activităţi „voluntare”, ignorând semnele evidente de oboseală pe care le vădeşti, exprimă-ţi refuzul politicos sau, după caz, prezintă-ţi disponibilitatea pentru „altă dată”. Protejarea propriei sănătăţi nu echivalează cu lipsa de altruism. De te vei îmbolnăvi, nu vei mai putea ajuta pe nimeni... nici măcar pe tine însuţi.

E bine să fii perfecţionist... dar nu cu orice preţ!

Ştii deja că desăvârşirea nu este omeneşte posibilă, în ciuda tuturor strădaniilor. Fă-ţi treaba bine, dar nu neglija semnalele organismului. Când apare oboseala, nu te preface că e totul ca de obicei. Stabileşte-ţi obiective realiste! Nu uita că asumarea unor obiective imposibil de atins va lăsa în urmă dezamăgiri pe măsură şi o vulnerabilitate la depresie, la nevroze. Fixează-ţi sarcini posibile! Planurile pe termen lung să fie adaptate posibilităţilor. Încearcă să-ţi depăşeşti propriile performanţe şi nu te mai compara necontenit cu ceilalţi.

Nu face din ţânţar armăsar!

Ştiai că majoritatea temerilor noastre, ce ne secătuiesc de energie, sunt în realitate imaginare? Temerile adulţilor sunt închipuite, la fel ca ale copiilor. Cea mai mare parte dintre spaimele noastre legate de viitor nu ajung să se materializeze. Dar chiar şi aşa ele ne răpesc clipe care ar fi putut fi frumoase. Anxietatea e o mare consumatoare de energie vitală şi ne poate face să luăm cele mai greşite decizii.

Temerile ne pot face să adoptăm comportamente care pot dăuna vieţii profesionale şi personale. Te simţi paralizat de teamă? Respiră adânc şi întreabă-te care ar putea fi cel mai rău lucru ce s-ar putea întâmpla, fără a uita că adesea... nu se întâmplă chiar cel mai rău lucru. Sfaturile unor persoane obişnuite să asculte problemele umane - preoţii sau psihologii, ne-ar putea fi foarte utile pentru depăşirea primelor momente, de multe ori cele mai dificile, într-o situaţie aparte.

Ştii să te bucuri de vacanţe, de relaxare? Sau eşti mereu cu gândul la muncă?

Verificarea obsesivă a email-ului în zilele libere şi în concediu măreşte riscul de a te lăsa furat de griji. Ai putea rata relaxarea. Dacă în fiecare zi de concediu vei dedica câte 2-3 ore grijilor şi preocupărilor legate de muncă, nu ar fi de mirare ca la întoarcere să te simţi la fel de extenuat ca anterior. Ce bine ar fi de am putea să ne ţinem sub control grijile ori temerile, să ne focalizăm mai mult pe trăirea prezentului! Doar prezentul e real, restul sunt amintiri încărcate de subiectivism sau produse ale imaginarului, gânduri legate de un viitor care întotdeauna este altfel decât ne-am fi aşteptat. Nu rata momentele frumoase ale vieţii în favoarea celor care deja s-a petrecut sau prin grija unui viitor oricum imprevizibil!

Redactat de Dr. Frunza Alexandru si publicat in revista Tratamente naturiste nr.106

Apeleaza la specialistii in nutritie de la Clinica Dietalia pentru un program de nutritie personalizat bazat pe alimente contra oboselii

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
Call Now ButtonSuna acum: 0788629414
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.