fbpx

Evită falsele “alimente benefice”!

Alimente nesanatoase

Pe masa romanilor ajung tot felul de alimente nesanatoase, ascunse sub tot felul de mesaje inselatoare inscrise pe eticheta.

Graniţa dintre un aliment sănătos şi unul care îţi compromite în mod perfid starea de sănătate este foarte uşor de trecut! După Sărbători, perioadă în care excesele s-au aflat mai tot timpul la noi acasă, simţim nevoia să consumăm alimente mai uşoare, care să ne ajute la detoxifiere şi la eliberarea de kilogramele în plus.

În primele săptămâni ale lunii ianuarie, pieţele unde micii producători distribuie vegetale proaspete au, de obicei, o ofertă mai săracă, iar consumatorii dau buzna la hipermarket pentru a-şi reface stocul de alimente sănătoase. Problema e că micile detalii, precum modul în care au fost fertilizate culturile de vegetale, tehnicile de preparare ori combinaţiile alimentare pot să ne înşele. Pe scurt, multe alimente au ajuns să fie numite sănătoase, fără să-şi merite cu adevărat titulatura.

Aveţi mai jos o listă cu alimente aşa-zis sănătoase, pe care ar fi bine să le evitaţi. De fapt, ele sunt alimente nesanatoase, care ne pot afecta. Până şi cei mai pretenţioşi clienţi ai unui supermarket se pot lăsa păcăliţi de un ambalaj ce anunţă că produsul e unul dietetic şi natural. Nu vă rezumaţi strict la citirea numarului de calorii a unui produs şi nu vă lăsați induși în eroare de etichetele cu mesaje de tipul “sărac în grăsimi”, “bogat în proteine”, “cu multicereale” sau “dietetic”!

Batoanele energizante se incadreaza printre primele alimente nesanatoase consumate de multi dintre noi. Ele au reputaţia de a putea înlocui mesele principale, de a furniza proteine, de a ajuta la pierderea în greutate şi de a participa la dezvoltarea masei musculare. Dar medicii nutriţionişti spun că batoanele energizante nu sunt altceva decât “dulciuri îmbunătăţite” cu vitamine, proteine şi fibre. Zahărul rămâne principalul lor ingredient.

Băuturile aromatizate promit numeroase vitamine, probiotice şi chiar fibre, inducând consumatorului senzaţia că le poate folosi într-o dietă eficientă pentru pierderea în greutate. Ele se pretind înlocuitori sănătoşi ai băuturilor carbogazoase îndulcite, al căror consum a intrat în declin. În realitate, dacă băuturile aromatizate au mai mult de 1-2 ingrediente, sunt aproape la fel de periculoase ca orice alt suc carbogazos. Acestea fie au calorii adăugate, sub forma unor zaharuri simple, fie nu au calorii excedentare, dar abundă în îndulcitori artificiali, care au şi ei efecte nefaste asupra taliei şi a sănătăţii.

Untul de arahide degresat are o valoare nutritivă mai scăzută decât cel clasic, care conţine grăsimi sănătoase. Producătorii compensează lipsa gustului adăugând mult zahăr, ceea ce înseamnă că varianta dietetică a acestui aliment este, de fapt, mai periculoasă pentru siluetă şi sănătate. Untul de arahide, consumat în porţii mici, e asociat cu un risc scăzut de boli cardiace şi cancer. Un studiu elaborat la Universitatea Harvard a demonstrat că persoanele ce introduc nucile în dieta lor zilnică îşi menţin mai lesne greutatea în parametrii ideali.

Produsele cu multicereale nu sunt neapărat şi sănătoase, nefiind în mod necesar preparate din cereale integrale (ce posedă beneficii demonstrate pentru sănătate). Evitaţi alimentele din făină de grâu îmbunătăţită, întrucât această denumire exprimă, de fapt, conţinutul de făină rafinată al produsului! Asiguraţi-vă că pe lista ingredientelor veţi găsi denumiri precum “făină integrală din grâu” sau “din secară”.

Mixul de fructe oleaginoase şi fructe deshidratate ambalate care se comercializează în supermarket conţine, de obicei, alune glazurate cu zahăr, nuci prăjite şi abundent sărate, plus chipsuri de banane prăjite, astfel încât produsul să fie cât mai gustos. Dacă mâncaţi într-o zi doar doi pumni din mixul special vă alegeţi cu 600 de calorii excedentare, provenite din zaharuri simple, grăsimi “trans” şi carbohidraţi rafinaţi. Fructele oleaginoase sunt surse importante de proteine, fibre şi grăsimi sănătoase, însă doar dacă sunt consumate în forma lor proaspată, neprocesate, fără alte ingrediente adăugate şi nu în combinaţii nepotrivite.

Mixurile de musli promit beneficii maxime pentru organism, însă ele sunt deseori “îmbunătăţite” cu grăsimi “trans” şi zahăr, pentru un gust mai atractiv. Astfel, ele devin niste alimente nesanatoase. Mai mult decât atât, puţine persoane se pot mulţumi cu un bol mic de musli, consumându-l şi pe al doilea, laolaltă cu mult lapte. Mixul de cereale integrale fără zahăr adăugat este cea mai bună opţiune în acest caz!

Iaurtul cu arome, congelat, este perceput ca un înlocuitor mai sănătos pentru îngheţata clasică, dar nu excelează nici el la capitolul beneficiilor. În timp ce conţine mult mai puţine grăsimi saturate decât îngheţata, el poate avea aproape la fel de multe calorii şi zaharuri simple. Orice iaurt îmbunătăţit cu îndulcitori şi toppinguri diverse ajunge să fie la fel de nesănătos precum o îngheţată clasică.

Dulciurile dietetice (ciocolata, fursecurile) sunt alimente nesanatoase înşelătoare, întrucât consumatorii tind să creadă că un conţinut mai mic de glucide înseamnă, totodată, un aport neglijabil de calorii. Înlocuitorii zahărului din aceste produse sunt motivul pentru care dulciurile dietetice nu merită un loc fruntaş în lista alimentelor sănătoase, recomandate pentru consum.

 

Specialistii de la clinica Dietalia™ sunt zi de zi langa tine daca vrei sa inveti sa mananci sanatos. Afla cum te putem ajuta:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.