fbpx

Alimentele bogate in calciu

Alimentele bogate in calciu

   Specialistii de la clinica de nutritie Dietalia ne invata care sunt alimentele bogate in calciu si ce probleme medicale poate provoca hipocalcemia.

   Calciul este mineralul cu cea mai mare pondere în organism. El are un rol fundamental în construcţia şi refacerea oaselor şi a ţesutului conjunctiv. Din cele 1,2 kg de calciu pe care le conţine, în medie, corpul uman, cea mai mare pondere o are calciul ionizat, urmat îndeaproape de un procent de calciu legat de proteine (albumine) şi, în fine, de calciul dispersat.

   Chiar daca vom consuma din belsug alimentele bogate în calciu (ne referim în special la produsele lactate), carenţele sunt foarte frecvente, la omul modern. Paradoxal, unele populaţii africane, a căror dietă obişnuită conţinea cantități prea mici din acest mineral, nu prezentau efecte negative, lucru care i-a uimit, la început, pe oamenii de ştiinţă. Ulterior, prin studii de mare anvergură s-a descoperit că alimentaţia occidentală, în care se abuzează de proteinele animale (carne, brânzeturi, ouă) şi glucidele simple, determină un deficit de calciu şi degradarea oaselor sau a dinţilor.

   Pe de altă parte, utilizarea corespunzătoare a acestui mineral provenit din alimentele bogate in calciu este condiţionată de o dietă alcalinizantă, dar şi de o secreţie adecvată de hormoni paratiroidieni. De asemenea, prezenţa excesivă a plumbului în corp este un element de natură a stânjeni folosirea calciului.

   Chiar dacă, la analize, reiese o pondere scăzută a calciului seric, în sens strict hipocalcemia desemnează cuantumul redus al calciului ionizat (esenţial în contracţia musculară şi deplasarea influxului nervos).

Insuficienţa calciului seric poate fi cauzată de afecţiunile hepatice (ciroză), de insuficienţa renală sau de malnutriţie.

Ce efecte negative determină hipocalcemia?

   Având în vedere rolul îndeplinit în funcţiile celulare, în coagularea sangvină, în buna conductibilitate nervoasă, în reducerea permeabilităţii membranare, în contracţia şi relaxarea musculară, în rezistenţa osoasă ori în secreţia unor hormoni, scăderea cantităţii de calciu (Ca) din corp poate avea consecinţe grave. Deşi aportul prin alimentele bogate in calciu sau balanţa generală de Ca pot fi deficitare, organismul face eforturi mari pentru ca, la nivel plasmatic, concentraţia calciului ionic să fie una constantă. În menţinerea acestor valori, un rol major îl au vitamina D şi hormonii paratiroidieni.

   În cazul unui aport scăzut de Ca, cumulat cu o alimentaţie acidifiantă (aport masiv de glucide simple şi proteine), corpul este constrâns să apeleze la rezerve, adică la calciul din oase şi dinţi. Aşadar, iată o explicaţie pentru cariile dentare, durerile de spate şi osteoporoză.

   Consecinţele insuficienţei calciului pot fi imediate sau de perspectivă. Lipsa cronică de calciu, are, iniţial, simptome subtile, atribuite de bolnav altor cauze. Cu timpul, însă, vor apărea manifestări precum amorţirea degetelor, hipotensiunea, aritmiile cardiace, spasmofilia, nervozitatea sau insomnia. Sunt frecvente şi predispoziţia la depresie, artritele, încetinirea creşterii (la copii şi adolescenţi), varicele, prolapsul (prin slăbirea ţesutului conjunctiv), problemele de coagulare, cariile dentare, parodontoza, reducerea durităţii oaselor, scolioza ori tetania (cu înţepenirea corpului și contracţii musculare spasmodice).

Alimentele bogate in calciu si in vitamina D ajuta la restabilirea valorilor calcemiei

   În cel mai bun caz, abia 20-50 de procente din calciul conţinut de alimente va fi asimilat. Atunci când acesta nu poate fi utilizat din cauza unor dezechilibre bio-chimice şi, în consecinţă, se instaurează deficitul de calciu ionic (hipocalcemia), simptomele resimţite (tetanie, spasmofilie) vor fi ameliorate prin administrarea intravenoasă de calciu gluconic.

   Necesarul de vitamină D ni-l vom asigura printr-o dietă diversificată, dar şi printr-o periodică expunere la soare. Germenii de cereale, fructele, conopida, susanul, verdeţurile, papaya, varza, soia și lintea sunt bogate în Ca, dar şi în vitamine ori minerale ce stimulează absorbţia calciului.

   În schimb, băuturile carbogazoase, zahărul alb, tutunul, alcoolul, sarea de bucătărie, medicaţia diuretică, deshidratarea și dieta hiperproteică favorizează deficitul de calciu.

   Apa de argilă remineralizează organismul. Se obține din jumătate de linguriţă de argilă pusă, de cu seara, în 150 ml de apă purificată. Va fi consumată dimineaţa, pe nemâncate.

   Pulberea de fierea pământului (Gentiana asclepiadea) este indicată în hipomagnezie şi hipocalcemie şi se administrează de 2-3 ori pe zi (câte o linguriţă). Se poate combina cu pulberea de urzică şi de coada-calului.

   Sucul de morcovi şi gulie, cu adaos de suc de lămâie, va fi consumat dimineaţa pe stomacul gol, în mai multe reprize, pe parcursul a 2 ore, deoarece furnizează corpului minerale esenţiale. În amestec vor intra 2/3 suc de gulie şi 1/3 suc de morcov. Masa poate fi luată la circa o oră după consumul preparatului.  

   Salatele de crudităţi (morcovi, varză, ţelină, ridichi, pătrunjel) vor preceda sau înlocui una din cele 3 mese, oferind corpului mineralele de trebuinţă. Le putem adăuga seminţe (crude) de floarea-soarelui.

   Grâul germinat conţine calciu, magneziu, fosfor și fier, toate într-o formă uşor asimilabilă. Vom consuma zilnic câteva linguri de grâu încolţit, înainte de masă.

   Pulberea de coada calului se administrează de 2-3 ori pe zi, câte un vârf de linguriţă. Bogată în siliciu, planta este indicată în tratarea dezechilibrelor dintre calciu şi fosfor.

Autor: Tomi Tohaneanu, editor la revista Tratamente naturiste

Redactat de Dr. Frunză Alexandru

 

   Specialistii de la clinica Dietalia ™ sunt zi de zi langa tine. Află cum te putem ajuta cu sfaturi despre alimentaţia ta zilnică:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.