fbpx

Slăbește mâncând… Laptele de susan, o sursă bună de calciu

Laptele de susan

Laptele de susan este o buna alternativa vegetala la laptele de vaca, de oaie sau de capra. Afla cum te ajuta el de la specialistii in nutritie de la clinica Dietalia!

Încă din copilărie am auzit de nenumărate ori că laptele e sănătos și că ne ajută să avem oase puternice. Astăzi, numeroși cercetători şi medici afirmă că, din contră, laptele consumat în abuz produce diminuarea calciului din matricea osoasă, determinând boala oaselor fragile (osteoporoză). În faţa abundenţei de informaţii contradictorii, multe persoane se simt dezarmate, adoptă politica struţului şi continuă să se alimenteze aşa cum au pomenit de la părinţi.

Nu mai consum lapte!

De multe ori am auzit persoane care spun că nu mai pot sau nu mai vor să consume lapte. Atunci gândul ne-a zburat la o foarte probabilă lipsă de calciu, care va surveni pe viitor. Cu toate acestea, trebuie știut că există populaţii şi comunităţi, chiar de milioane de oameni (în Asia), care nu consumă aproape deloc lapte şi care nu par a suferi de fracturi sau afecţiuni dentare mai mult decât europenii şi americanii. Ba din contră! Şi nu-i nicio taină la mijloc, fiindcă organismul nu are trebuinţă de lactate pentru a-şi obţine calciul necesar.

Dacă ar fi să identificăm vreo trebuinţă (artificială) ar trebui să ne gândim la automatismele psihologice ce ne fac să salivăm în faţa unei porţii de mămăligă cu smântână sau a unei căni de lapte cald. Acestea sunt reale, la fel ca şi faptul că, „datorită” concentraţiei mari de proteine animale (factori acidifianţi pentru sânge), lactatele generează disponibilizări serioase de săruri de calciu din rezervele organismului.

Dar cum împăcăm pofta de lapte, existentă deopotrivă la unii vegetarieni şi la cei ce trebuie să se ferească de produsele bogate în grăsimi animale (cele care ne îngraşă cel mai rapid)?

Laptele degresat îngrașă!

Într-un studiu de dată recentă desfăşurat la Universitatea Virginia asupra copiilor a reieşit că laptele degresat îngraşă încă şi mai repede decât cel integral. În cadrul anchetei au fost intervievați peste 10.000 de părinţi, iar dintre copiii care consumau lapte erau foarte mulţi care aveau deja kilograme în plus, la o vârstă de doar 4 ani.

Sursele de calciu

Surse abundente de calciu sunt şi laptele de soia (ori brânza tofu), verdeţurile, legumele (mai ales varza şi celelalte crucifere) sau susanul. V-aţi întrebat vreodată de unde îşi procură calciul imensele mamifere erbivore (gorila sau rinocerul)? Sistemul digestiv al omului e mult mai asemănător cu al mamiferelor ce consumă doar vegetale decât cu al carnivorelor. Sursele de calciu ale omului ar trebui să fie aceleași cu ale speciilor cu sistem digestiv similar. Şi oricum niciun animal nu mai consumă în sălbăticie lapte, odată ce-a fost înţărcat. Tuturor le ajunge calciul asimilat din hrana lor zilnică!

UN DELICIU VEGETARIAN, LAPTELE DE SUSAN

Pentru cei care vor, din diverse motive, să reducă consumul sau să renunţe la lapte, prezentăm o reţetă de lapte vegetal: laptele de susan!

Susanul (Sesamum indicum) se întrebuinţează în alimentaţia umană de mii de ani. În susan, calciul se află în compania selectă a mineralelor (fier, cupru, mangan, fosfor), a vitaminei E (vitamina fertilităţii) și a acizilor graşi esenţiali, fapt ce-i înmulţeşte de zeci de ori beneficiile.

Mod de prepararare:

Să vedem cum se obţine laptele de susan! Este o reţetă pe cât de simplă pe atât de sănătoasă. Iar calciul e prezent şi el cu prisosinţă! De cu seara punem 50 g de seminţe de susan la înmuiat. Dimineaţa, după 8-9 ore, putem purcede la prepararea „laptelui”. În primul rând, spălăm seminţele de susan în 2-3 ape. Următorul pas este să le punem într-un blender puternic, laolaltă cu vreo 2 pahare de apă filtrată (depinde de cât de consistent dorim să fie). După ce am ţinut aparatul în funcţiune vreme de vreo 2-3 minute, vom trece lichidul obţinut printr-un tifon. Seminţele măcinate care se vor opri în tifon vor fi bine stoarse, pentru a nu lăsa nutrienţii să se piardă. Cine nu are blender poate măcina seminţele de susan, iar făina rezultată o poate amesteca treptat cu apă puţin încălzită. Cei pe care nu-i preocupă caloriile, pot îndulci acest lapte cu miere (naturală să fie!). Ceilalţi pot opta pentru extractul de Stevia rebaudiana (cu o excepţională capacitate de îndulcire şi zero calorii). Dacă doriţi un plus de arome şi antioxidanţi, puteţi adăuga şi puţină pulbere de roşcove.

Comparator caloric:

– 100 ml lapte de vacă integral are 60-65 de calorii, o treime provenite din grăsimi;

– 100 ml de lapte de susan are 30-50 de calorii (depinde cum îl preparăm) şi o cantitate de 2-3 ori mai mare de calciu.

 

Specialistii de la clinica Dietalia™ sunt zi de zi langa tine daca vrei sa slabesti fara sa te ingrasi la loc. Afla cum te putem ajuta:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slăbit

Alte programe de nutriţie

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Întrebări frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.