fbpx

Nutritia pe timpul verii, care ne fereste de probleme grave de sanatate

Nutritia pe timpul verii, recomandata de medicii de la Clinica de nutritie Dietalia

   Specialistii Dietalia ne dau sfaturi despre nutritia pe timpul verii, pentru a preveni racelile, leziunile oculare, parul degradat si pielea uscata.

   Vara este anotimpul potrivit pentru adoptarea unei diete sanatoase, hipocalorice. Sezonul estival aduce cu el o multime de alimente gustoase si hranitoare. Cu totii iubim fructele de padure (bogate in antioxidanti care protejeaza impotriva cancerului), rosiile, ardeii grasi (sursa bogata de vitamina C), pestele si salatele de legume si fructe.

   Toate acestea pot fi adunate pentru a obtine o alimentatie diversificata. Aceasta este ideala pentru scaderea in greutate si totodata pentru pastrarea unui echilibru metabolic corespunzator.

   Pe langa aceasta, adoptarea unei diete corecte ne poate ajuta sa evitam sau sa tratam o serie intreaga de probleme de sanatate care pot aparea in acest sezon.

Nutritia pe timpul verii pentru a preveni pielea uscata si degradata

   Vara este anotimpul in care pielea necesita o ingrijire speciala. Caldura si razele solare (razele ultraviolete) accelereaza degradarea acesteia. Pe parcursul intregii veri, pielea trebuie protejata corespunzator de arsurile solare, prin folosirea de creme protectoare si printr-o hidratare buna. Asta din cauza ca o expunere indelungata la razele ultraviolete poate cauza imbatranirea precoce a pielii sau cancerul cutanat.

   Exista si alti factori care pot determina o deteriorare a pielii, precum apa sarata, clorul din apa din piscine, muscaturile de insecte sau traumatismele.

   Alimentele care pot avea un efect protector asupra pielii pe parcursul verii sunt numeroase. Fructele (in special fructele de padure precum zmeura, afinele sau capsunile) au un continut ridicat de vitamina C si antioxidanti, care au rol in protejarea pielii. Exista si alte alimente care au rol de protectie asupra unghiilor, a parului si a pielii, precum carnea slaba (care contine aminoacizi si proteine animale), fasolea, alunele, nucile si semintele (care contin proteine si uleiuri vegetale).

   Hidratarea este foarte importanta pentru ingrijirea pielii. Specialistii in nutritia pe timpul verii recomanda consumul unei cantitati mari de lichide (in total 3-4 litri pe zi). De asemenea, este foarte importanta inlocuirea sarurilor minerale pierdute prin transpiratia excesiva. De exemplu, calciul poate fi suplimentat din lactate - iaurt, lapte si branza de capra sau de vaca).

Infectiile micotice pot fi prevenite prin alimentatia corecta vara

   Caldura si umezeala excesiva a verii pot favoriza aparitia de infectii micotice recidivante. Cele mai frecvente sunt onicomicozele (adica infectiile fungice ale unghiilor). Acest tip de infectii este usor de contactat, in special in cazul persoanelor care frecventeaza piscinele. De asemenea, gresia, gratarele de lemn sau prosoapele pot favoriza raspandirea infectiei.

   Nu in ultimul rand, incaltamintea nepotrivita care favorizeaza umezeala, precum si igiena deficitara predispun la onicomicoza piciorului.

   Onicomicoza si celelalte infectii micotice sunt reapar chiar daca sunt tratate corespunzator. Ele sunt mai frecvente in randul persoanelor cu un sistem imunitar deficitar. Sunt afectati diabeticii, persoanele cu boli sau infectii cronice sau cele aflate in tratament imunosupresor.

   Pe langa adoptarea unei igiene corecte, exista anumite alimente care protejeaza organismul de infectiile micotice. Dintre acestea amintim lactatele (in special iaurtul care contine enzime si culturi de lactobacil active). Este important de stiut ca, in cazul oricarei infectii, trebuie sa se adopte o dieta care sa nu contina glucide concentrate (bomboane, prajituri, inghetata, ciocolata etc). Cresterea glicemiei (nivelului sangvin de zaharuri) favorizeaza aparitia infectiilor, in special a celor micotice (asa cum se intampla frecvent la bolnavii diabetici).

Alimente de vara pentru parul degradat

   Caldura, expunerea excesiva la soare si apa sarata sau clorinata sunt factori favorizanti ai degradarii parului si a unghiilor. De aceea, dragi doamne si domnisoare, atentie mare pe perioada verii!

   Carnea slaba, pestele, fructele de mare (in special crevetele) si salata de fasole sunt alimente cu un cotinut bogat in proteine si fibre (keratine), care au actiune benefica asupra pielii si a parului. Avocado este bogat in vitamina B5, ficatul si ouale contin multa vitamina B8, cerealele, alunele si semintele au mult acid folic, laptele si iaurtul au calciu si alte saruri minerale, iar carnea rosie si pestele contin cantitati importante de zinc. Toate aceste alimente protejeaza impotriva caderii si a degradarii parului.

Dieta de vara ce previne crampele musculare

   Crampele musculare sunt consecinta deshidratarii si a exercitiului fizic exagerat. Hidratarea necorespunzatoare determina un dezechilibru electrolitic. Sodiul, potasiul si calciul sunt cel mai frecvent eliminate prin transpiratie excesiva. Acest dezechilibru poate cauza acidoza lactica (cunoscuta in termeni populari ca febra musculara) sau crampe musculare.

   Reechilibrarea hidro-electrolitica este foarte importanta pe tot parcursul verii. Sunt recomandate sucurile cu un continut bogat in saruri (cum sunt sucurile pentru sportivi). De asemenea, exista mai multe alimente cu un continut bogat in saruri, in special potasiu: bananele, stafidele, cartofii si spanacul.

Nutritia pe timpul verii ce ne apara de leziunile oculare

   Perioada verii este una care poate predispune la afectiuni oculare. Expunerea excesiva la razele ultraviolete poate duce la degenerescenta maculara senila, o boala a retinei care apare de obicei dupa varsta de 55 ani).

   Se stie ca retina (regiunea unde se formeaza imaginile) este foarte bogata in vitamina A. De aceea, consumul unor alimente bogate in vitamine A, C si E, zinc si beta-caroten previne degenerescenta maculara. Se recomanda consumul unor alimente precum napii, boabele de mustar, ardeii, morcovii si afinele. Sunt recomandate si ouale (care contin luteina, o substanta antioxidanta cu rol protector asupra retinei).

   In timpul verii, creste si riscul ca ochii sa fie supusi la agresiune din partea obiectelor straine intraoculare (praf, nisip etc.). In acest caz, este important sa cunoasteti ce este de facut. Evitati frecarea ochiului, deorece aceasta manevra poate agrava leziunea. Spalati ochiul cu apa calduta dupa indepartarea blanda a pleopei (intoarcerea acesteia daca este posibil). In cazul in care obiectul din ochi este vizibil, se recomanda indepartarea acestuia cu un servetel sau cu un material curat si umed. In cazul in care nu se reuseste indepartarea obiectului, este necesar consultul medical de urgenta, pentru a evita complicatiile infectioase si hemoragice.

   In cazul expunerii accidentale a ochiului la substante chimice iritante, se recomanda indepartarea imediata a lentilelor de contact (in cazul in care folositi). Pastrarea acestora poate favoriza absorbtia substantelor toxice in cornee si poate cauza complicatii grave. Spalati imediat ochii cu apa curata timp de 10-15 minute, pana la eliminarea substantei toxice de la nivelul ochiului. De asemenea, este necesar consultul medical de specialitate, deoarece majoritatea substantelor chimice provoaca leziuni oculare grave. Este important ca in momentul prezentarii la medic sa se mentioneze substanta toxica incriminata.

Mancaruri estivale care te feresc de racelile de vara

   Nu in ultimul rand, cu toate ca vara ne imbie cu caldura ei, aceasta perioada este una care ne expune foarte mult la raceli. De aceea, aveti grija la folosirea excesiva a aerului conditionat si evitati sa stati in curent. De asemenea, adapostiti-va de ploile de vara abundente, fiind frecvente racelile si imbolnavirile de pneumonie din aceasta cauza.

   Nutritia pe timpul verii joaca un rol important si in prevenirea afectiunilor respiratorii estivale, prin imbunatatirea imunitatii. Studiile medicale recente recomanda o dieta bogata in acid L-lisyn. Sunt indicate cerealele integrale, painea integrala sau suplimentele alimentare cu complex de vitamina B.

Articol redactat de Dr. Frunza Alexandru si realizat in parteneriat cu www.SfatulMedicului.ro pentru revista Tratamente naturiste

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.