fbpx

Acizii grasi omega-3: grasimile bune de care avem nevoie

Acizii grasi omega-3 si grasimile bune recomandate de medicii de la clinica de nutritie Dietalia

   Probabil ati auzit deja vorbindu-se despre grasimile saturate, mononesaturate si polinesaturate sau de acizii grasi omega-3. Dar nu toata lumea cunoaste care este exact diferenta intre grasimile saturate si cele nesaturate.

   Nu este o intamplare ca structura lor chimica este legata de diferentele in caracteristicile lor fizice. De exemplu, faptul ca se prezinta sub forma de grasime solida sau de ulei lichid. Aceste diferente, la randul lor, comporta consecinte asupra modului in care anumite grasimi actioneaza in interiorul organismului nostru odata ce sunt inghitite.

Sa vedem acum in ce constau aceste diferente.

Grasimile saturate sunt "rele"

   O grasime "saturata" cu atomi de hidrogen este atunci cand fiecare atom de carbon are un maxim de doi atomi de hidrogen. Este cazul, de exemplu, al grasimii continuta in carne, in pielea de pui sau in toate derivatele din lapte. Aceste grasimi tind sa se solidifice la temperatura ambientala, iar asimilarea lor frecventa poate duce la acumularea unei grasimi corporale nedorite.

   Asimilarea de grasimi saturate a fost pusa in relatie, printre altele, cu cresterea nivelului de colesterol in sange, care poate provoca blocarea arterelor, in special acelora legate direct la inima. Ca urmare, acest tip de grasimi au mai fost numite si "grasimi rele".

Grasimile nesaturate sunt benefice pentru organismul uman

   Aceste grasimi nu sunt complet saturate de legaturile cu hidrogenul, lucru ce are ca rezultat o mai mare flexibilitate si plasticitate. La temperatura mediului, aceste grasimi sunt moi la atingere sau se prezinta chiar in forma lichida.

   Ele pot fi mononesaturate (de exemplu alimente precum uleiul de masline, avocado, anumite tipuri de alune si de seminte) sau polinesaturate (aflate in boabele integrale de orz, orez si soia, plus unele specii de pesti). Acestea au mai fost supranumite si "grasimi bune".

   Cei mai importanti in alimentatia umana sunt acizii grasi omega-3 (din peste gras precum somonul, tonul sau sardinele, din uleiul de canepa sau de in) si omega-6 (din nuci, seminte si ulei vegetal de soia, floarea-soarelui sau porumb).

   Problemele de sanatate in care sunt implicate cele doua tipuri de acizi grasi esentiali nu deriva din faptul ca unul este bun si altul are efecte negative, ci din dezechilibrul raportului dintre concentratiile lor in organismul uman. Multi oameni de stiinta sustin ca un surplus de acizi grasi omega-6 si o carenta de acizi grasi omega-3 poate duce la aparitia unor dereglari precum artrita, psoriazisul si anumite dermatite, astmul, boli autoimune ca lupusul, precum si unele forme de cancer care sunt generate de inflamatii. De aceea, reechilibrarea asimilarii de acizi grasi omega-3 are efecte extrem de benefice asupra sanatatii.

Beneficii atunci cand consumam acizii grasi omega-3

   Studii efectuate de-a lungul anilor de diferiti cercetatori din Centre de Cercetare si Asociatii de Sanatate au demonstrat in mod clar avantajele consumului de acizi grasi omega-3. Acestia mentin functionalitatea cerebrala, incetinesc procesele de tip degenerativ si diminueaza starile depresive. Mai mult, favorizeaza dezvoltarea sistemului nervos a fatului, regleaza nivelul de colesterol si trigliceride din sange, stabilizeaza tensiunea arteriala, protejeaza si refac articulatiile.

   O metoda comoda si relativ rapida de a compensa carentele nutritionale de grasimi bune este aceea de a consuma suplimente nutritionale pe baza acizi grasi omega-3. Totusi, in ciuda ofertei bogate si variate de suplimente de acest tip de pe piata, practica a demonstrat ca trebuie sa fiti foarte atenti in alegerea celui mai bun produs (de exemplu uleiul de somon).

   Pestii grasi ar putea sa fie contaminati cu mercur sau alte metale grele si, din acest motiv, multe persoane (mai ales femeile insarcinate) sunt sfatuite sa nu faca excese in consumarea acestor pesti sau a uleiurilor derivate din acestia. Nu mai punem la socoteala si faptul ca multi somoni provin din crescatorii in care, in loc sa manance plancton bogat in omega-3, asa cum se intampla in natura, sunt hraniti cu cereale care au un continut ridicat de omega-6.

Redactat de Dr. Frunza Alexandru

Articol publicat in revista Tratamente naturiste nr. 42

Specialistii de la clinica Dietalia sunt zi de zi langa tine. Află cum te putem ajuta cu sfaturi despre alimentaţia ta zilnică:

Despre clinica DietaliaServiciile Dietalia

Programul de slabit

Nutritia in afectiuni

Sport la domiciliu

Masaj la domiciliu

Intrebari frecvente despre clinica Dietalia

Testimoniale

Tarife şi programări

Distribuie articolul dacă ţi-a plăcut
error: Conţinutul acestui site este proprietatea Dietalia! Copierea parţială sau integrală este interzisă.